News

De Nieuwe ducati multistrada v4 rs

De nieuwe V4 RS is een Multistrada met een vette knipoog naar Ducati’s sportieve DNA. In de video hieronder maak je kennis met de motorfiets die volgens Ducati het karakter van een Superbike met het uiterlijk van een toermachine verenigt.

 

kawasaki lanceert de eerste hybride motor

De Ninja 7 Hybrid is ‘s wereld eerste* hybride** motorfiets. Dit revolutionaire nieuwe model
weet de voordelen van een conventionele verbrandingsmotor en elektrische tractiemotor
naadloos te combineren. Met drie verschillende rijmodi (waaronder een volledige
EV-modus) die elk een geheel eigen karakter hebben, acceleratie uit
stilstand op het niveau van een sportieve 1000cc en een verbruik
vergelijkbaar met een 250cc motorfiets is de Ninja 7 Hybrid een
echte Game Changer.

 

Als allereerste in zijn soort legt de Ninja 7 Hybrid de lat voor HEV-motorrijden meteen hoog.  Dit revolutionaire nieuwe model weet de voordelen van de twee typen aandrijvingen naadloos te combineren.
 
Het hart van de Ninja 7 Hybrid wordt gevormd door de innovatieve combinatie van een nieuwe 451cc paralleltwin gekoppeld aan een handgeschakelde/automatische versnellingsbak en een elektrische tractiemotor plus accu. Een futuristische combinatie die een, tot nu toe, niet eerder vertoonde rijervaring biedt; uitstekende acceleratie gecombineerd met een zeer laag benzineverbruik. Het totale vermogen bedraagt 43,5kW. Wanneer de ‘’E-boost’’ functie is ingeschakeld stijgt dit naar 51,1kW. Rijders kunnen kiezen uit drie rijmodi (SPORT-HYBRID, ECO-HYBRID en EV) die elk een geheel eigen karakter hebben en geschikt zijn voor uiteenlopende rijsituaties.
 
Andere innovaties zijn onder andere de stationaire stop waarbij de verbrandingsmotor uitgeschakeld wordt bij stilstand om brandstof te besparen, de automatische startpositiezoeker (ALPF) die – indien geactiveerd – automatisch de eerste versnelling selecteert bij stilstand en een “Walk Mode” om voor- én achteruit manoeuvreren gemakkelijker te maken.
 
Door gebruik te maken van een speciaal ontworpen versie van Kawasaki’s bekende trellis frame kunnen de brandstofmotor, elektrische tractiemotor en de accu compact gemonteerd worden om zo een optimale gewichtsverdeling te verkrijgen. Qua styling is de Ninja 7 Hybrid voorzien van een unieke HEV-elementen zoals een speciale kleurstelling en een ‘’doorzichtig’’ kuipdeel welke de accu toont. Het full colour TFT-display is voorzien van smartphoneconnectiviteit welke te verbinden is met de Kawasaki Rideology app.
 
Met deze baanbrekende motorfiets toont Kawasaki andermaal zijn technische kunnen en drang naar innovatie. De volledige specificaties, prijs en beschikbaarheid worden binnenkort bekend gemaakt. Houd tot die tijd onze website in de gaten voor meer informatie.

BMW ONTHULD DE NIEUWE R 1300 GS

Toen we de foto’s van de BMW R 1300 GS voor het eerst onder ogen kregen, moesten we even knipperen. De wijzigingen zijn zo verregaand, dat we hem niet direct als een GS konden thuisbrengen. Na jaren van gestage evolutie kunnen we nu dus wel spreken van een echte breuk, althans toch uiterlijk. De inborst blijft dichter bij dat van de voorganger, al is er dankzij extra pk’s en koppel toch ook weer vooruitgang.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe GS wordt lichter en krachtiger. Het omgekeerde zou al te gek zijn, maar de cijfers zijn wel sprekend. Het totale rijklare gewicht zakt van 249 naar 237 kg, en met 145 pk doet hij 9 pk beter aan het gelijke toerental van 7.750 opm. Het koppel steeg licht tot 149 Nm, maar komt iets later (6.500 opm) in de toerenschaal helemaal vrij (vroeger 146 Nm @6.250). Dat zijn cijfers die zich ongetwijfeld laten voelen in de praktijk. BMW vergrootte in de eerste plaats de boring van de voorganger, maar de Duitsers ontwierpen ook een nieuwe krukas. De geïntegreerde versnellingsbak zit nu onder de motor en de distributie van de nokkenassen werd ook hertekend, en de ShiftCam-technologie werd verder geoptimaliseerd. Het verbruik zou ongewijzigd blijven, maar wel opvallend is dat de zacht hellende tank een litertje krimpt tot 19 liter.

 

Dieetzakje

De totale gewichtsdaling van de R 1300 GS bestaat uit een samenspel van heel wat factoren. Zo werd op de totale aandrijflijn 6,5 kg bespaard, en de nieuwe batterij doet liefst 2,5 kilogram in het dieetzakje. Het meest opvallende is echter het volledig nieuwe frame. De oude buizenconstructie werd volledig overboord gegooid voor een tweedelig frame uit staal en aluminium. Door die aanpassing ziet de 1300 er echt helemaal anders uit dan al zijn voorgangers. BMW somt de voordelen als volgt op: een meer compacte opbouw, hogere stijfheid en gewichtsbesparing. Sommigen zullen het betreuren dat de GS daardoor zijn unieke look verliest, maar anderzijds oogt het geheel nu inderdaad veel lichter, scherper en compacter. Het hoekige lijnenspel culmineert daarbij in de mooie diagonaal van het achterframe die heel spits toeloopt. De GS krijgt daardoor een veel sportievere look, die nauwer aansluit bij gangbare (Japanse) motorfietsen. Op foto ziet het compacte windscherm er zelfs zo klein uit dat je je zou afvragen of je nog even goed uit de wind zit als bij zijn voorgangers? Het is onwaarschijnlijk dat de Duitse ingenieurs die troeven uit handen zullen geven voor gewichtsbesparing en een modern design, maar wij zijn toch benieuwd

De eyecatcher en een echt geslaagd ontwerp, is de koplampunit met de vier punten, die in verschillende dimensies uiteen waaieren en op die manier toch voor instant-herkenbaarheid zorgen. De nieuwste LED-technologie laat ontwerpers toe veel uitzinniger te werk te gaan, en dat is hier prima gelukt. Opvallend is ook dat de voorste knipperlichten in de handkappen verwerkt zitten. Dat bespaart gewicht, maar misschien zijn ze daardoor wel schadegevoeliger bij offroad gebruik.
Natuurlijk werden ook andere aspecten van de GS onder handen genomen. Zo werd de Dynamic Suspension Adjustment (DSA) verder uitgepuurd voor een beter samenspel tussen de voor- en achtervering in de verschillende rijmodi. Als optie kan je nu zelfs kiezen voor vehicle height control, die de zadelhoogte bij stilstand en trage snelheid verlaagt van 850 tot 820 mm. De Riding Assistant kreeg ook een update met actieve cruise control, front collision warning met remassistentie en lane change warning. Tot slot werden ook heel wat zaken standaard die vroeger in de optielijst zaten. Een overzicht:

  • Verwarmde handvaten
  • Keyless ride
  • RDC
  • MSR
  • Full Integral ABS Pro
  • Cruise control met remfunctie
  • Lichtgewicht LiO batterij
  • Handkappen met knipperlichten

De optielijst is desondanks astronomisch gebleven en te uitgebreid om hier samen te vatten. Daarvoor verwijzen we naar de configurator, die ongetwijfeld zeer snel op de www.bmw-motorrad.be zal verschijnen. Dat die tool de basisprijs snel de hoogte in kan drijven, weet iedereen, maar wat die basisprijs zelf zal zijn is nog een goed bewaard geheim. We kijken er reikhalzend naar uit, net als naar onze eerste testrit met deze fundamenteel vernieuwde GS in de tweede helft van oktober. We kunnen dan kiezen uit een witte variant, een Triple Black of Racingblue (GS-Trophy variant met spaakwielen). De Option 719 heeft wat meer bling met goudkleurige spaakvelgen, en een stijlvolle groene livrei.

 

SHOEI LANCEERT DE NEO-TEC III & GT-AIR III

SHOEI Helmets lanceert hun NEXT GEN helmlijn. Waaronder de nieuwe SHOEI Neo-Tec III en de GT-AIR III. Deze 2 TOP touring helmen zijn de nieuwe, verbeterde versies van de Neo-tec II en de GT-AIR II

DE Shoei Neotec 3 systeemhelm biedt kritische touring rijders en zelfs professionals de beste ervaring die vandaag de dag haalbaar is. Deze derde generatie systeemhelm is geoptimaliseerd aan de hand van feedback van rijders die gezamenlijk miljoenen kilometers hebben gereden. De Neotec 3 beschikt over een AIM glasvezelmix helmschaal, in 3 schaalmaten en is ECE 22.06 gecertificeerd. Het opklapbare kinstuk is eenvoudig vergrendelbaar wat de Neotec 3 P-/J- gehomologeerd maakt en er daarmee in open configuratie mee gereden mag worden.

Het transparante CNS-3C vizier van de Neotec 3 is optisch klasse 1 waardoor er geen verstoring van het zichtveld optreedt. Bovendien zorgt de standaard meegeleverde Pinlock EVO anticondens lens voor een helder zicht in wisselende weertypen. Bovendien is het zichtveld vergroot waardoor je op panoramische wijze geniet van vergezichten en in de verkeerschaos niets aan je aandacht ontgaat. De centrale viziervergrendeling is met beide handen bedienbaar. Het onderliggende QSV-2 zonnevizier is eveneens vergroot van oppervlakte en bedienbaar via de linkerzijde van de helm.

Het geavanceerde ventilatiesysteem beschikt over BGS waarmee stofdeeltjes en vliegen worden geblokkeerd door een verwijderbaar en wasbaar filter. Rijwind vindt verder zijn weg door de ventilatiekanalen en uitsparingen in het helminterieur. De binnenvoering is volledig herzien, met behoud van de prettige pasvorm van zijn voorganger. In het helminterieur is rekening gehouden met brildragers en natuurlijk is er ruimte voor de installatie van een helmintercom. Voor de Neotec 3 heeft Shoei samengewerkt met Sena, de SRL3 is voor de Neotec 3 ontwikkeld en biedt gelijke features als de Sena 50S en 50R Mesh headsets. Deze is afzonderlijk verkrijgbaar.

Voor een optimale pasvorm is de Neotec 3 aanpasbaar door middel van het optionele Personal Fitting System. Op deze manier geniet je optimaal en zet je de Shoei Neotec 3 na het vastklikken van de metalen ratelsluiting het liefst niet meer af.

 

De Shoei GT-Air 3 integraalhelm is de volgende generatie touring helm die de behoeften vervult van menig touring, adventure en sport-touring rijder. De aerodynamisch geoptimaliseerde helmschaal heeft sportieve looks, waardoor uiteenlopende motorrijders hun ritten weten te veraangenamen. De GT-Air 3 is gemaakt uit een AIM glasvezelmix helmschaal met EPS binnenschaal in verschillende densiteiten. In 3 buitenschaalmaten om de GT-Air 3 zo compact als mogelijk te houden. Deze derde generatie en opvolger van de GT-Air en vroegere Qwest helm is ECE 22.06 gecertificeerd. Verder beschikt de GT-Air 3 over alle touring eigenschappen van het hoogste niveau

Het transparante CNS-1C vizier is in oppervlakte vergroot voor een onbelemmerd zicht en optisch klasse 1 waardoor geen vervorming van het beeld optreedt. Daarbij zorgt de Pinlock EVO lens ervoor dat dit in alle weertypen het geval blijft, door condenseren tegen te gaan. De centrale viziervergrendeling maakt het mogelijk het vizier gemakkelijk en met beide handen te ontgrendelen. Het onderliggende geïntegreerde QSV-2 zonnevizier is eveneens vergroot van oppervlakte en beschermt je ogen tegen UV en waarborgt een heldere blik bij (laagstaande) zon.

Het geavanceerde ventilatiesysteem verzorgt een actieve luchtcirculatie in de helm zodra je er behoefte aan hebt. Dankzij de instelbare ventilatieopeningen. Het vizier is voorzien van een kierstand waardoor frisse lucht ook daar een weg naar binnen weet te vinden. In het kindeel is een BGS verwijder- en wasbaar filter toegevoegd, waarmee insecten en stofdeeltjes geblokkeerd worden. De binnenvoering is herzien en vernieuwd van materiaal, waarbij de nekrand voor een betere afsluiting zorgt met het hoofd. De wangkussens zijn voorzien van een Emergency Quick Release System en als je dat wenst optioneel verkrijgbaar in verschillende diktes.

In de helmschaal en interieur is er rekening gehouden met het plaatsen van de OEM helmintercom, de Shoei Comlink SRL3. Deze minimalistische module is ontwikkeld door Sena, gelijkwaardig aan de 50S en 50R qua functionaliteit en optioneel verkrijgbaar. Deze full-option integraalhelm zal al je wensen ten volle vervullen.

Voor een optimale pasvorm is de GT-Air 3 aanpasbaar door middel van het Personal Fitting System. Hierdoor kun je optimaal genieten doordat deze is aangepast naar jouw hoofdvorm. Eenmaal opgezet en met de metalen ratelsluiting gesloten, zet je de helm het liefst niet meer af.

 

Voor meer info over kleuren en prijzen kunt u hier terecht

 

 

Rij-idruk BMW R 1300 GS

Dat de R 1300 GS geen doorslagje is van de voorganger, werd vanaf de eerste persfoto duidelijk. Het projectteam spreekt terecht van een revolutie die het concept van de GS radicaal vernieuwt. Ze begonnen al in 2016 over de 1300 na te denken, om in 2018 echt te gaan ontwikkelen. Die inzet en toewijding loont, want deze GS zet zonder meer nieuwe standaarden.

 

Volgens de projectmanagers was het nu de juiste tijd om voor een echte revolutie te kiezen. De verbeteringen die ze ten opzichte van de 1250 wilden uitvoeren pasten niet meer in het bestaande platform. Dus ofwel was het verder kleine aanpassingen doorvoeren, of opnieuw naar de tekentafel. En dat werd het dus. De doelstellingen lagen hoog. De motorfiets moest veel lichter, liefst wat krachtiger en in alle aspecten beter functioneren om de rijder een nog zorgelozere en veiligere ervaring te bieden.

Dat alles liefst ook nog eens in een design dat vernieuwend is, maar toch de geschiedenis niet helemaal overboord gooit. Op strategisch gebied kreeg het team ook de opdracht om te zorgen voor meer integratie en modulatie. Dat laatste wil vooral zeggen dat de GS minder compromissen mag sluiten in zijn basisstructuur, maar wel aanpasbaar moet zijn naar ieders wensen. Een mooi voorbeeld daarvan is het nieuwe moncoque subframe, dat veel korter en lichter is dan bij de voorganger, maar toch de mogelijkheden biedt om evenveel bagage te laden of passagierscomfort te garanderen. De koper moet daarvoor opties aanvinken, maar de keuzemogelijkheid is er.

Lees hier verder

Productnieuws: vario bagage systeem bmw

De lancering van een nieuwe BMW boxer-GS is altijd een evenement. En nu de R 1300 GS een feit is, hoort daar ook een gloednieuw Vario bagagesysteem bij.

 

BMW Motorrad wacht tot onafhankelijke accessoire- en bagage-experts met hun bagagesysteem voor de nieuwe R 1300 GS komen. Neen, ijzer moet je smeden als het heet is en de R 1300 GS die is momenteel natuurlijk ‘hot’. 

BMW lanceert dus z’n eigen bagagesysteem bestaande uit twee zijkoffers en een topcase. In totaal biedt het nieuwe Vario-systeem een opbergcapaciteit van 97 liter. De koffers bestaan uit een behuizing in zwart plastic, terwijl de deksels van geanodiseerd aluminium zijn. 

Met het Vario-systeem is het mogelijk om je BMW System 7 helm op te bergen. Dat kan zowel in de linkse zijkoffers als in de topcase. De BMW GS helm past dan weer alleen in de topcase (vanwege de zonneklep van deze allroadhelm). De maximale laadcapaciteit per zijkoffer bedraagt 10 kg, voor de topcase is dat 6 kg. Samen maakt dat dus een laadcapaciteit van 26 kg.

Daarbovenop kan je ook nog bagage op de voorzijde van de Vario zijkoffers en het deksel van de Vario topcase bevestigen. Voor de zijkoffers hebben we het dan over 1 extra kg, terwijl het deksel van de topcase 2 kg kan dragen. Spanriemen zijn aanbevolen op de bijkomende bagage vast te maken, daarvoor zijn er op het deksel van de Vario topcase ogen voorzien. Ook de Vario zijkoffers hebben ogen om de spanriemen te bevestigen.

BMW wil met het nieuwe Vario bagagesysteem een nieuwe standaard neerzetten. Die ambitie komt tot uiting in het feit dat het bagage-systeem nu geëlektrificeerd is. Het is vanaf nu mogelijk om elektronica zoals smartphones en tablets of laptops op te laden, terwijl ze veilig opgeborgen zitten in het het daartoe bestemde compartiment in de linker zijkoffers. Er is een USB-A laadpoort die je in staat stelt om ze op te laden met een vermogen tot 15W (aan 5V/3A). Een andere USB-A poort vind je in de topcase. Daarnaast zijn de Vario zijkoffers en topcase ook van een geïntegreerd lichtsysteem voorzien, zodat laden of lossen in het donker een stuk makkelijker wordt. 

Ook nieuw is dat het Vario bagagesysteem nu ook aan het centrale vergrendelingssysteem met afstandbediening van de nieuwe R 1300 GS is gekoppeld. Daarnaast is het Vario bagagesysteem ook voorzien van ‘ouderwetse’ mechanische sleutels waarmee de koffers geopend en vergrendeld kunnen worden, bijvoorbeeld wanneer je de sleutel op afstandbediening kwijt bent.
 

BMW Motorrad brengt ook een set binnenzakken voor de respectievelijke koffers op de markt. In het geval van de Vario topcase heeft de binnenzak een inhoud van 33 liter. De constructeur stelt dat een R 1300 GS voorzien van een volledig Vario bagagesysteem een maximumsnelheid van 180 km/u heeft.